وزير آموزش و پرورش در جلسه شوراي عالي:

موافق تنوع مدارس نيستم/ مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش بايد هم جنبه آموزشي و هم تربيتی داشته باشند

وزير آموزش و پرورش گفت: با تنوع مدارس موافق نيستم مگر مدارسي كه بر اساس پژوهش هاي علمي لزوم وجود آنها اثبات شده باشد.

هزار و بيست و هشتمين( 1028)جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش با حضور وزير آموزش و پرورش، دبيركل شوراي عالي و ساير اعضاي آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در اين جلسه اعضاي شوراي عالي آموزش و پرورش ديدگاه ها، پيشنهادها و نظرات خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله: تقدير از وزير آموزش و پرورش به خاطر بيمه فرهنگيان و برگزاري آزمون استخدامي آموزش و پرورش، توجه جدي به آموزش هاي فني و حرفه اي و كاردانش و لزوم فراهم كردن امكانات و تجهيزات مورد نياز آنها، پيگيري آموزش دانش آموزاني كه به خاطر بيماري كرونا ترك تحصيل كرده اند، اجراي فرمايشات مقام معظم رهبري در آموزش و پرورش، اجراي آئين نامه انتخاب و انتصاب مديران و توجه به شايستگي ها و صلاحيت هاي حرفه اي افراد براي احراز پست مديريت ها، توجه جدي به مراكز تربيت معلم، آموزش و پرورش تنها مرجع آموزشي و تربيتي دانش آموزان كشور است، ايجاد ارتباط موثر بين مدرسه و اولياء دانش آموزان، تجزيه و تحليل نتايج امتحانات نهايي، تاكيد بر ثبات مديريت در آموزش و پرورش، برگزاري دوره هاي آموزشي براي نيروهاي جديد الاستخدام، توجه به كيفيت آموزشي و تربيتي مدارس، تاكيد بر اجرايي شدن بعد نظارتي شوراي عالي، جبران كمبود معاون اجرايي، پرورشي، خدمتگزار و سريدار مدارس، بررسي چالش هاي آموزش و پرورش با حضور رئيس جمهور، آمادگي لازم براي بازگشايي مدارس، استفاده از ظرفيت هاي شوراي عالي و بسياري از ديگر مسائل آموزشي و پرورشي را بيان كردند.
در ادامه اين جلسه دكتر رضامراد صحرايي وزير آموزش و پرورش با ارائه گزارشي از فعاليت ها و اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهايي از مهم ترين خروجي هاي نظام آموزشي كشور است كه بر اساس استانداردهاي موجود برگزار شد و نتايج آن بايد تجزيه و تحليل شود.
وي افزود: در انتخاب و انتصاب مديران بر شايستگي ها و صلاحيت فني و حرفه اي آنها تاكيد داريم. معيار عمل ما در تعيين مديران مدارس آئين نامه انتخاب و انتصاب مديران مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش است.
صحرايي اظهار كرد: با تنوع مدارس موافق نيستم مگر مدارسي كه بر اساس پژوهش هاي علمي لزوم ايجاد آنها اثبات شده باشد.
وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: آموزش نيروهاي جديد الاستخدام در آموزش و پرورش يكي از كارهايي است كه به طور جدي پيگيري مي شود تا نيروهاي جديد با آمادگي لازم در كلاس هاي درس حاضر شوند. 
وي تاكيد كرد: بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش معلمان براي حضور در كلاس درس بايد گواهينامه صلاحيت هاي حرفه اي معلمي داشته باشند.
صحرايي افزود: جلسات شوراي عالي اگر با حضور رئيس جمهور برگزار شود بهتر است ولي بايد ديد دستوراتي كه رئيس جمهور در جلسه گذشته داده اند از جمله بروز رساني سند، شاخص هاي ارزيابي سند و ساير موارد تا چه حد انجام شده است.
وي اظهار كرد: شاخص هاي انتخاب و انتصاب مديران كل و روساي مناطق آموزش و پرورش توسطه شوراي عالي تهيه و تدوين شود تا در تعيين مديران ارشد آموزش و پرورش ملاك عمل قرار گيرد.
وزيرآموزش و پرورش در پايان تاكيد كرد: مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش بايد هم جنبه آموزشي و هم تربيتي داشته باشند چون تك بعدي بودن آنها به نظام تعليم و تربيت ضربه مي زند. 
در ابتداي اين جلسه محمود اماني دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گزارشي از برگزاري هشتمين نشست نمايندگان شوراي عالي آموزش و پرورش در استان ها كه از 25 الي 26 تير ماه 1402 به ميزباني شهر تبريز برگزار شد، ارائه كرد.
اماني با اشاره به نقش و كاركرد نمايندگان شوراي عالي آموزش و پرورش در اجراي ماموريت هاي اين شورا گفت: انتخاب نماينده شوراي عالي در استان ها يك كار ابتكاري و ارزشمند دبيركل پيشين شوراي عالي آموزش و پرورش بود كه براي ايجاد تعامل و ارتباط موثر بين حوزه سياستگذاري و اجرا تا اين شورا بتواند از توانمندي و كارآيي نمايندگان در استان ها براي نظارت بر حسن اجراي مصوبات خود استفاده كند.
وي ضمن تقدير و تشكر از زحمات و فعاليت هاي موثر نمايندگان شوراي عالي آموزش و پرورش در استان ها افزود: اين افراد سرمايه ارزشمندي براي شوراي عالي آموزش و پرورش در استان ها هستند چون با كانون مدرسه كه محل اجراي طرح ها و برنامه هاي آموزش و پرورش است در ارتباط مستقيم بوده و اطلاعات روزآمدي از آن دارند. اين اطلاعات در تهيه و تدوين مصوبات شوراي عالي نقش مهمي ايفا مي كنند.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به نقش مشورتي نمايندگان شوراي عالي تصريح كرد: هدف از برگزاری این نشست تبیین ماموریت ها، برنامه ها و طرح ها‌، تقویت ارتباط و تعامل بین حوزه سیاست گذاری و اجرا، نحوه نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی‌ و آشنايي نمايندگان جديد الانتصاب با نقش و كاركردهاي شوراي عالي در نظام تعليم و تربيت بود.
وي با تاکید بر اینکه این جلسه مهم ترین نشست کاری به لحاظ تدوین برنامه عملیاتی سال آتی بشمار می رود، افزود: در اين نشست مسائل مختلف آموزش و پرورش مورد بحث و بررسي قرار گرفت و برنامه ها، طرح ها، ماموريت ها و... سال آينده نمايندگان شوراي عالي در استان ها تبيين شد.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: بر اساس ماده 4 قانون تشكيل شوراي عالي آموزش و پرورش، موضوعاتي كه در دستور كار شورا قرار مي گيرند كه از سوي رئيس جمهور، وزير آموزش و پرورش و يا 8 نفر از اعضاي شوراي عالي تقاضاي طرح موضوعي را در شوراي عالي داشته باشند. 
وي افزود: دستور كار هر جلسه شوراي عالي با هماهنگي رئيس جمهور و يا وزير آموزش و پرورش تهيه و اعلام مي شود.  
يادآور مي شود در اين جلسه «شرايط و شايستگي هاي جذب داوطلبان ورود به آموزش و پرورش از مسير آزمون سراسري» پس از بحث و بررسي اعضاي شورا به تصويب رسيد.